دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه یعنی داغگاه ، یعنی محل سوزاندن . به روایت امروز ،دخمه همان قبر است .
اینجا من تنها ، نبش قبر میکنم ، خودم را ... خاطراتم را ... حتی گاهی شما را
دخمه محل سکونت ارواح زندگان است .
اینجا مکانی است برای روضه خواندن و روضه شنیدن ، در کل بنده روضه خوان خوبی هستم از روضه های اهل بیت گرفته تا روضه های ... ، اگر به مذاق شما خوش نمی آید از همین ابتدا شما را به خیر و ما را به دیوانگی .
از همین ابتدا از لحن صریح و خشنم پوزش میخواهم ، باشد که در جوار شما اصلاح شوم .
در پایان " درست که اینجا مجهز به دوربین مدار بسته نیست ولی قطعا عالم محضر خداست "

پیوندها

پس همین حیران و واله باش و بس

يكشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳ ق.ظ

بسم الله

اول وادی حیرانی آن است که ضمیری جز او نباشد و هر چه هست و نیست همه اوست 

حیرت از مقامات عالیه عرفان اسلامی است .بر خلاف آنچه در عرف به حیرت یاد میگردد و آن ظلالت و سرگردانی است ،در عرفان حیرت بدیهه ای است که بر قلب عارف وارد میشود و این نهایت معرفت او به ذات اقدس الهی است .

برخی حیرت را نهایت دین ورزی میدانند . در حدیث از قول حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) میخوانیم : اللهم زدنی تحیرا فیک

ابن عربی معتقد است عقل عاجز از ادراک ذات اقدس اله است و هر چه بیشتر در این وادی غور کند بیشتر به عجز خود پی خواهد برد و هر چه به این عجز بیشتر برسد در نتیجه حیرت او زیادتر خواهد شد . 

طلب حیرت طلب زیادتی معرفت قلبی انسان کامل و توالی تجلیات مختلفه است .

حیرت دست یافتن به ساحتی از معرفت است که تحقق همزمان ظاهر و باطن و کثرت و وحدت و اول و اخر را در خود دارد . 

در عرفان حیرت سرگردانی مطلبوب است . حیرت عارف از زیادت معرفت است که او را به تحیر کشانده و این ثمره شهود و شناخت ذات الهی است . 

 این گوشه ای از همان معرفتی است که حضرت مولا را چنان غرق میکند که فارغ از دنیای مادی شده و درد زخم و تیر را متوجه نمیشود . این همان معرفتی است که حضرت اباعبدالله را در کنار کوه جبل الرحمه در هنگام دعای عرفه آنطور واله و شیدا میکند که در پس مقام حیرت و فنا اشک از چشمان مبارکش به آنگونه سرازیر میشود . 

انسان کامل با هر پدیده ای و آیتی مسحور قدرت و عظمت پروردگار میشود و این حیرانی او را به ورطه فنا رهسپار خواهد کرد . 


پ.ن ۱ : باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی .... گر سوی مستان میروی ، مستانه شو ، مستانه شو 


نظرات  (۴)

به به 
از اون مطالب که باید تو رواق دارالزهد نشست و در موردش تا صبح گپ زد 
برقرار باشی استاد 

پاسخ:
دارالزهد 
شایدم عصب سیاتیک 
ناشناس به آدم بگن استاد خیلی بد و دور از ادب که آدم یه چیزی پرت کنه طرفش به نظر شما؟؟؟
چقدر حرفای سختی . به نظرم هموننظر شما برامقابل فهمتر بود .
خوشحالم که برگشتید بانو
پاسخ:
چه خبره امروز 
همون نطر من فقط به درد خودمون میخوره 
الهی هممون به اصلمون برگردیم 
سلام
آیا نمیشه ما هم حیرت خودمون رو بچسبونیم به معرفت؟
ما عارف نیستیم اما متحیر میشیم ها، گاهی البته :)
پاسخ:
سلام و عرض ادب 
این تحیر های مقطعی برای ما تجربه شیرین حال بزرگان هست تا تشویق بشیم برای پا گذاشتن تو این وادی 
البته من که فقط تست میکنم و میگم به به چه شیرین بعد میرم سراع روزمرگی های خودم . 
شما ولی میتونید به تست کردن اکتفا نکنید :)
خوش به حال انسان کامل
البته شاید باید به این نکته توجه ویژه داشت که معرفت و حیرت انسان کامل با حیرت و معرفت عرفان متفاوته معرفت و حیرت انسان کامل معجون تکامل یافته ای است از حیرت یک فیزیکدان حیرت یک پزشک حیرت یک منجم حیرت یک فیلسوف و یک روانشناس و یک جامعه شناس و البته هیچکدام از اینها نیست حیرت انسان کامل همراه با چشیدن کمال و نقصان تمام مخلوقات است در همه عرصه ها
آن داستان تیر بیرون کشیدن را اگر کنار داستان نماز مخلصانه خواندن امام برای جایزه (نقل از شهید هاشمی نژاد) بگذاریم میفهمیم عرفان امیرالمومنین از این عرفان ها نیست

پاسخ:
حیرت رو تو بحث عرفان اسلامی نگاه کردم و گفتم 
البته که فرمایش شما بسیار دقیق و تکمیلی بود 
تو مثال امیرالمومنین اشاره کردم یه گوشه از اون معرفت . قطعا حصرت مولا به تصویر اول از انسان کامل بسیار نزدیک تر از این حرفا هست که بخاطر سیر کمال نیاز به این حیرانی داشته باشه . او غرق در فنا فی الله هست و مستغرق در  معارف و شناخت و توحید . ایشان خود توحید هستند و بی نیاز از این پیش نیاز ها 
بازم ممنون بابت تکمله خوبتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">