دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه یعنی داغگاه ، یعنی محل سوزاندن . به روایت امروز ،دخمه همان قبر است .
اینجا من تنها ، نبش قبر میکنم ، خودم را ... خاطراتم را ... حتی گاهی شما را
دخمه محل سکونت ارواح زندگان است .
اینجا مکانی است برای روضه خواندن و روضه شنیدن ، در کل بنده روضه خوان خوبی هستم از روضه های اهل بیت گرفته تا روضه های ... ، اگر به مذاق شما خوش نمی آید از همین ابتدا شما را به خیر و ما را به دیوانگی .
از همین ابتدا از لحن صریح و خشنم پوزش میخواهم ، باشد که در جوار شما اصلاح شوم .
در پایان " درست که اینجا مجهز به دوربین مدار بسته نیست ولی قطعا عالم محضر خداست "

پیوندها

آه در آینه تنها کدرت خواهد کرد

يكشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۸، ۰۷:۰۶ ب.ظ

بسم الله

موقع هماهنگی های مراسم عقد با دفتر هر کدوم از علما که تماس میگرفتم برای خوندن خطبه به اولین چیزی که اشاره میکردن موضوع مهریه بود

و اینکه حنما اون آینه و شمعدان که تو متن مهریه قید شده و صد البته اون یک جلد کلام الله مجید باید قبل از رفتن و شروع خطبه تهیه شده باشه یا حداقل قرار پولی خریدش رو گذاشته باشیم .

حقیقتا با اون یک جلد کلام الله کنار اومده بودم و برام قابل فهم بود ولی اون آینه و شمعدان یه جورایی پر از ابهام بود که چرا اینهمه برای وصولش تاکید میشه؟!

خیلی نگذشت تا فهمیدم چقدر آینه در اسلام از اهمیت برخورداره و شاید مهمترین دلیلش نشون دادن ظاهر آدمها به خودشون با همه کجی و راستی هاش و هست .

آینه ینی شفافیت و زلالی ، یعنی تصویر صادقانه و بدون تملق یا تحقیر از خودمون .

آینه یعنی حواسمون باشه به اونچه که هستیم و باید بشیم .

آینه یعنی برای رسیدن به تعالی و بالندگی باید تلاش کنیم تا به خودمون زینت هایی رو بیاویزیم و یا زشتی و کثیفی رو از وجودمون دور کنیم .

آینه یعنی تعریف دین از یک دوست و رفیق و برادر مومن

رفیقی که حواسش بهت هست و بدون هیچ اغراقی بدیها و زشتیهات رو نشونت میده و باعث میشه تا بیشتر حواست رو جمع خودت کنی .

رفیقی که خوبیهات رو هم نشونت میده و سبب میشه تا خدا رو شاکر باشی بابت همه نعمت هایی که نه از لیاقت تو بلکه از فضل و بزرگیش بهت عنایت کرده .

آینه ابزار تبدیل کردن انسان به یک فرد شاکر هست و برای همین از آداب نگاه کردن به آینه گفتن الحمد لله و خوندن دعاهایی با مضمون شکر خداوند هست . و عجیب مقاماتی هست این مقام  حامدین و شاکرین در عالم .

و اما ته قصه اون فلسفه آینه و شمعدان مهریه برا من شد این که:

حواسمون و جمع کنیم و بدونیم زن و شوهر آینه هم هستن و باید با نهایت صداقت و از سر مهر و نه از روی عناد و دشمنی عیب های هم و به همدیگه نشون بدن و ابزاری باشن برای رسوندن همدیگه به بالندگی و رسیدن به کمال مطلوب


پ.ن 1 :

گوشه ابروی توست منزل جانم
خوشتر از این گوشه پادشاه ندارد
تا چه کند با رخ تو دود دل من
آینه دانی که تاب آه ندارد

نظرات  (۱۲)

خدا کند ما هم جزو شاکرین و حامدین حضرت حق باشیم.

پاسخ:
سلام و نور
ان شاءالله
تحت عنایت باشیم
  • امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
  • ما خانما سکه هاشو که نمیگیریم، لااقل آینه شمدونمونو بهمون بدید!

    پاسخ:
    سلام بر ام شهرآشوب
    خوشبختانه چون میگن شگون داره و اول خونه چیدن باید آینه و قران باشه این دو فقره رو تهیه میکنن اکثریت :)

    به به خاطره بازی و درس عبرت 

    منم باید یه اینه همراه خودم بزارم . رفیق خوب که ندارم حداقل این اینه هه زحمت بکشه و من و تربیت کنه:)))

    پاسخ:
    سلام 
    کاری که یه گروه آدم نتونستن بکنن چه جوری یه آینه زبون بسته انجام بده آخه 
    تو تربیت پذیر نیستی . الکی آینه رو هم بدنام نکن 

    سلام 

    چه نگاه لطیفی به آیینه داشتید . حقی که خواص نگاهشون به همه چیز متفاوت هست 

    پاسخ:
    سلام و نور
    خواص لطفا جواب بدید 

    سلام 

    نگفتید پیش کدوم عالم عقد کردید؟؟!!! :)

    پاسخ:
    سلام بر سید جان
    ینی محض دلخوشی هم که شده اندازه ارزنی به مطالب توجه نکنید هاااا فقط حاشیه هااا

    سلام

    فک نکنم دفاتر به خاطر جایگاه آینه در اسلام این تاکید رو کرده باشن . برا منم سوال شد که چرا باید انقدر تاکید کنن . شاید یه نکته ی شرعی ای چیزی توش هست .

    پاسخ:
    سلام و نور
    دفاتر ثبت ازدواج رو نمیدونم 
    من با چند نفر از علما اونموقع تماس گرفتم که وقت عقد بگیرم . مثلا حاج آقای خوشوقت و حاج آقا مجتبی و حاج آقا جاودان و حاج آقای ارفع و حاج آقای امجد . هر ۴ نفر این نکته رو تاکید کردن
    حتما نکته خاصی داره من بیشتر نظر ذوقی خودم رو گفتم .

    سلام

    جالب بود 

    راستش منم دقت کرده بودم به اینکه آینه و شمعدون همیشه هست ولی واقعا تا حالا بهش فکر نکرده بودم که دلیلش چی میتونه باشه.

    پاسخ:
    سلام و نور
    خوش اومدید 
    البته این یه نظر شخصی و ذوقی هست 

    سلام

    قابل تامل بود

    ان شاءالله مسیر درست رو پیش بگیریم

    پاسخ:
    سلام و نور
    ان شاء الله 

    سلام

    نگاه جالبی بود.

    پاسخ:
    سلام و نور
    الحمدلله که جالب بود .
  • آفتاب گردون
  • سلام؛ خیلی قشنگ گفتین،

    خوبیش اینه آینه با اینکه گیر و گورای آدمو نشونش میده اما فرار نمیکنه، رها هم نمیکنه، خسته هم نمیشه .  تا وقتی که خودت ازش فاصله نگیری وایساده، بعدم که درست شدی همونطور پیگیر پای بازتاب قشنگیاتم هست.

    خدا رفیق و هم قدم آینه ای عنایت کنه به همه ی اونایی که ندارن و لازم دارن🌻

    پاسخ:
    سلام و نور
    آیا آفتابگردون یک سمپادی خفن که داره میره کارورزی هست؟؟!!
    اللهم الرزق به همه اونایی که رفیق لازم هستن و نیستن
  • آفتاب گردون
  • اون قسمت خفن رو که لطف دارین و نیستم

    بقیه ش خودمم :)

    شناسایی در لحظه تونم عالی بود :)

    خیلی بلاگتون خوبه، خوشحالم از خوندنش و یاد میگیرم، ممنون :)

    پاسخ:
    الحمدلله
    الهی به درد بخوره و خدای نکرده وقتتون تلف نشه اینجا
  • اشکان ارشادی
  • سلام 

    خیلی جالب بود. 

    نوشتن اینجوری خیلی تاثیرگذار هست. 

    ممنون که از دفترخانه ، یک پست با لایه‌های اجتماعی فرهنگی نوشتید. 

    تشکر 

    پاسخ:
    سلام و نور
    برای خودم بیشتر خاطره بازی بود البته 
    خواهش میکنم .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">