دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه یعنی داغگاه ، یعنی محل سوزاندن . به روایت امروز ،دخمه همان قبر است .
اینجا من تنها ، نبش قبر میکنم ، خودم را ... خاطراتم را ... حتی گاهی شما را
دخمه محل سکونت ارواح زندگان است .
اینجا مکانی است برای روضه خواندن و روضه شنیدن ، در کل بنده روضه خوان خوبی هستم از روضه های اهل بیت گرفته تا روضه های ... ، اگر به مذاق شما خوش نمی آید از همین ابتدا شما را به خیر و ما را به دیوانگی .
از همین ابتدا از لحن صریح و خشنم پوزش میخواهم ، باشد که در جوار شما اصلاح شوم .
در پایان " درست که اینجا مجهز به دوربین مدار بسته نیست ولی قطعا عالم محضر خداست "

پیوندها

نتیجه تدبر سوره همزه

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۵۵ ب.ظ

بسم الله

نتیجه بحث تدبر

از کجا بفهمیم داریم اعلام برائت از ذات فرد رو میکنیم یا فعل اون رو ؟؟؟؟

*باید دید  نگاه ما به اون فرد چطور هست اینکه میخوایم این عیب در شخص از بین بره یا نه ؟ اینکه ازش متنفر میشیم یا نه . انبیاء به هیچ وجه از کسی متنفر نمیشدند .

تفاوت همز و لمز با امر به معروف و نهی از منکر

در عیب جویی و همز و لمز ما خود شخصیت فرد رو مورد نقد قرار میدیم ولی در امر به معروف اون عمل هست که نقد میشه .

هر جا ایرادی رو از طرف گرفتی که باورت این بود که خودت مبرا هستی و یا اینکه احساس کردی هیچوقت هم نخواهی داشت این ینی همز و لمز کردن ینی تو شخصیت اون فرد رو مورد تحقیر و خرد شدن قرار دادی .

نکته !!!!

بهترین حالت امر به معروف اینه که خودت عامل باش ولی اگر هم خودت عامل به اون معروف نیستی دلیل نمیشه که امر به معروف نکنی ولی باید حواست باشه که حست این نباشه من مبتلا به منکر نیستم و مبتلا هم نخواهم شد و یا اینکه فکر کنی یه امری رو که تو عامل هستی این برای تو دایمی هست و امکان نداره ترکش کنی .

1. ما از هیچ عیبی مبرا نیستید .

2.هر کسی ممکنه آدم کش بشه مگر اینکه فضل و رحمت خدا شامل حالش باشه

3.قوانین خدا دست خدا رو نمیبنده برای همین اهل بیت مدام در خوف و رجاء بودند .

4. ظلمت نفسی تو دعای کمیل بخاطر کار یاد ما دادن نیست بلکه مولا در مقام فقر ذاتی خود دارن با خدا مکالمه میکنن .

5. آدمها از حرف ناصح ممکنه ناراحت بشن ولی هیچوقت نمی شکنند .

6. به اندازه ای که به خودمون مطمئن میشیم از دریافت فیض رحمانی محروم میمونیم .

7.نقاط قوت خودمون رو لیست کنیم و بدونیم دقیقا همینا نقطه ضعف ما هستند چون نسبت بهشون  احساس خلود میکنیم .

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیمِ
وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ ﴿١﴾ الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿٢﴾ یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿٣﴾

کَلَّا ۖ لَیُنبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ ﴿٤﴾ وَمَا أَدْرَ‌اکَ مَا الْحُطَمَةُ ﴿٥﴾ نَارُ‌ اللَّـهِ الْمُوقَدَةُ ﴿٦﴾

الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ﴿٧﴾ إِنَّهَا عَلَیْهِم مُّؤْصَدَةٌ ﴿٨﴾ فِی عَمَدٍ مُّمَدَّدَةٍ ﴿٩﴾


پ.ن 1:حضرت ابوتراب میفرمایند: هر کس عیب کسی را بگیرد نمیمیرد تا به همان عیب دچار شود .

پ.ن2 : قل اعوذ برب من نفسی

نظرات  (۱۳)

ممنون . چقدر خوب و جامع و کامل  

ولی چقدر سخت و ظریف .خدا کمک کنه به هممون 

پاسخ:
الهی به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 

چقدر نتیجه گیریا قابل تامل بود 

برقرار باشید .

پاسخ:
بله واقعا 
خدا با ایمان قرار رو به قلبمون برگردونه

سلام 

ممنونم که تفاوت عیبجویی و امر به معروف و نهی از منکر رو هم نوشتید . خیلی مطالب آموزنده ای بود .

پاسخ:
سلام و درود 
انجام وظیفه کردم . امیدوارم به کارتون بیاد . 

سلام 

قبلا خیلی سال پیش راجع به این سوره و تدبرش خونده بودم یادآوری  که این متنتون داشت و این دسته بندی خوب خیلی دلنشین بود 

 

پاسخ:
سلام بر سبو جان
چقدر خوب که یادآوری شد . 
خوشحالم که خوب بوده .
  • امّــــــــ شــــــــــهــــــــرآشــــــــــوبـــــــ
  • چقدر خوب بود، ممنون

    پاسخ:
    سلام بانو
    الحمدلله
  • دچارِ فیش‌نگار
  • 3 رو نفهمیدم

    4 جای بحث داره فکر کنم

     

    ولی 7 قشنگ بود. مرسی

    پاسخ:
    در مورد ۳ یعنی انبیاء و اهل بیت نگاهشون این نیست که اگر دارای عصمت هستن این براشون جاودانه هست بلکه میدونن از لطف و فضل خداست و برای اعمال خودشون خوف دارن و میدونن خدا چارچوب قانون نداره که محدود بشه و ممکنه با فعل اونا تغییر کنه 
    گزینه ۴ رو در خدمتم 
    ۷ هم نوش جون 

    سلام

    چقدر روایت حضرت علی سنگین بود 

    پاسخ:
    سلام ناکوک جان
    خیلی خیلی خیلی خیلی 
    ینی با این روایت نابودم 
  • دچارِ فیش‌نگار
  • اینکه گفته ای

    خدا چارچوب قانون نداره

    یعنی چی ؟

    +مرسی :) برای نوش جان

    پاسخ:
    ینی قوانین خدا دست خدا رو نمیبنده که نتونه اون حرف رو پس بگیره ینی نگاه اینه که اگر رفتاری خلاف عصمت انجام بدن اون عصمت ازشون سلب میشه 
  • دچارِ فیش‌نگار
  • حرف شما در مورد

    عصمت احتمالا درسته

    ولی بیانت که قوانین دست خدا رو نمی بنده 

    به بحث حسن و قبح عقلی اعمال برمیگردد

    هوم ؟ 

    پاسخ:
    قوانین خدا دستش رو نمیبنده 
    بله درست میفرمایید حسن و قبل عقلی هم میتونه یه بخشیش باشه ولی کاملا این نیست 
  • دچارِ فیش‌نگار
  • شما قائل به حسن و قبح عقلی اعمال هستید یا شرعی؟

    بزرگان کلام شیعه به حسن و قبح عقلی قائل هستند

    در کتاب شهید بهشتی هم یه توضیح کوتاهی بود که پیدا کردم لینک میدم دوستان بینند فرقش رو

     

    پاسخ:
    تا اونجایی که میدونم نظر قابل علمای شیعه اینه که حسن و قبح اعمال ذاتی است ولی شناختشون عقلی و نقلی.
    البته که کلیت این ارزش ها رو میشه شناخت ولی در فرعیات نیاز به شرع و دین هست . 
    البته که حجیت شرع هم با عقل به اثبات میرسه . پس عقلی بودن حسن و قبح منافاتی با شرع نداره  بلکه بخشیش به عقل و بقیه اش به شرع سپرده شده . 
    بابت لینک هم ممنون
  • دچارِ فیش‌نگار
  • ولی منافات دارد با این که بگویی خداوند محدود به قوانین نیست

     

    پاسخ:
    منظورم قوانین و قواعدی هست که به واسطه خود خدا ایجاد شده و اینکه دست خود خدا با قوانینش بسته نمیشه 
    شاید دارم بد توضیح میدم . 
    میشه برام توضیح بدید چه منافاتی داره؟
  • دچارِ فیش‌نگار
  • مثلا خداوند میتونه قاتل امام حسین علیه السلام رو ببره بهشت؟

    یا میتونه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رو اگه هیچ نافرمانی و معصیت نکرده باشند رو ببره جهنم؟

     

     

    پاسخ:
    قطعا منظورم این نبود 
    هر چند که تو این یه حرفی دارم که گفتنی نیست 
    بزارید یه دقتی تو مطالبم بکنم شاید بهتر توضیحش بدم 
  • دچارِ فیش‌نگار
  • هوم

    خیلی دقت میخواد طرح مباحث اعتقادی...

    پاسخ:
    سلام با تاخیر 
    عذر میخوام که اینهمه با تاخیر جواب میدم 
    حقیقتش به مکتوباتم هم که مراجعه کردم دیدم این جمله دقیقا چیزی هست که استاد هم گفتن . 
    منظور من از قوانین خدا ینی همون اتفاقی که برای حصرت لوط (ع) اتفاق میافته . فرمان عذاب قطعی خدا  صادر میشه و قوم لوط شبونه میریزن  تو خونه پیامبر خدا و اونجا نبی خدا به جای اینکه بگه هر کار میخواید بکنید فردا بهتون عذاب نازل میشه شروع میکنه به نصیحت و موعظه ، چرا وقتی فرمان قطعی عذاب ابلاغ شده بوده ؟ چون قطعا اگه قوم توبه میکردن خدا فرمان عذاب رو لغو میکرد. منظورم از قوانین خدا دست خدا رو نمیبنده این جنس قوارین و فرامین خداست .
    قطعا اگه شمر توبه میکرد خدا میبخشیدش 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">