بسم الله
نتیجه بحث تدبر
از کجا بفهمیم داریم اعلام برائت از ذات فرد رو میکنیم یا فعل اون رو ؟؟؟؟
*باید دید نگاه ما به اون فرد چطور هست اینکه میخوایم این عیب در شخص از بین بره یا نه ؟ اینکه ازش متنفر میشیم یا نه . انبیاء به هیچ وجه از کسی متنفر نمیشدند .
تفاوت همز و لمز با امر به معروف و نهی از منکر
در عیب جویی و همز و لمز ما خود شخصیت فرد رو مورد نقد قرار میدیم ولی در امر به معروف اون عمل هست که نقد میشه .
هر جا ایرادی رو از طرف گرفتی که باورت این بود که خودت مبرا هستی و یا اینکه احساس کردی هیچوقت هم نخواهی داشت این ینی همز و لمز کردن ینی تو شخصیت اون فرد رو مورد تحقیر و خرد شدن قرار دادی .
نکته !!!!
بهترین حالت امر به معروف اینه که خودت عامل باش ولی اگر هم خودت عامل به اون معروف نیستی دلیل نمیشه که امر به معروف نکنی ولی باید حواست باشه که حست این نباشه من مبتلا به منکر نیستم و مبتلا هم نخواهم شد و یا اینکه فکر کنی یه امری رو که تو عامل هستی این برای تو دایمی هست و امکان نداره ترکش کنی .
1. ما از هیچ عیبی مبرا نیستید .
2.هر کسی ممکنه آدم کش بشه مگر اینکه فضل و رحمت خدا شامل حالش باشه
3.قوانین خدا دست خدا رو نمیبنده برای همین اهل بیت مدام در خوف و رجاء بودند .
4. ظلمت نفسی تو دعای کمیل بخاطر کار یاد ما دادن نیست بلکه مولا در مقام فقر ذاتی خود دارن با خدا مکالمه میکنن .
5. آدمها از حرف ناصح ممکنه ناراحت بشن ولی هیچوقت نمی شکنند .
6. به اندازه ای که به خودمون مطمئن میشیم از دریافت فیض رحمانی محروم میمونیم .
7.نقاط قوت خودمون رو لیست کنیم و بدونیم دقیقا همینا نقطه ضعف ما هستند چون نسبت بهشون احساس خلود میکنیم .
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ
وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ ﴿١﴾ الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿٢﴾ یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿٣﴾
کَلَّا ۖ لَیُنبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ ﴿٤﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحُطَمَةُ ﴿٥﴾ نَارُ اللَّـهِ الْمُوقَدَةُ ﴿٦﴾
الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ﴿٧﴾ إِنَّهَا عَلَیْهِم مُّؤْصَدَةٌ ﴿٨﴾ فِی عَمَدٍ مُّمَدَّدَةٍ ﴿٩﴾
پ.ن 1:حضرت ابوتراب میفرمایند: هر کس عیب کسی را بگیرد نمیمیرد تا به همان عیب دچار شود .
پ.ن2 : قل اعوذ برب من نفسی