دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه یعنی داغگاه ، یعنی محل سوزاندن . به روایت امروز ،دخمه همان قبر است .
اینجا من تنها ، نبش قبر میکنم ، خودم را ... خاطراتم را ... حتی گاهی شما را
دخمه محل سکونت ارواح زندگان است .
اینجا مکانی است برای روضه خواندن و روضه شنیدن ، در کل بنده روضه خوان خوبی هستم از روضه های اهل بیت گرفته تا روضه های ... ، اگر به مذاق شما خوش نمی آید از همین ابتدا شما را به خیر و ما را به دیوانگی .
از همین ابتدا از لحن صریح و خشنم پوزش میخواهم ، باشد که در جوار شما اصلاح شوم .
در پایان " درست که اینجا مجهز به دوربین مدار بسته نیست ولی قطعا عالم محضر خداست "

پیوندها

توهم تقوا

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۳۹ ب.ظ

بسم الله

تو یه جلسه ای قرار بود تدبر سوره همزه بگم . شروع کردم و گفتم و گفتم تا رسیدم به این آیه که « یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ »

فرد فکر میکنه اگر یه عیبی در اون نیست و یه امکانی رو داره در دنیا نسبت بهش مالک هست و خودش رو در اون امکان یا نعمت جاودانه میدونه و فک میکنه الی الابد اون امکان براش موندگار هست و همین دلیل میشه تا دیگران رو به واسطه نداشتن اون امکان مورد همز و لمز(عیب جویی و تحقیر ) قرار بده .

به اینجا که رسیدم یهو یاد همه اونایی افتادم که به واسطه عمل غلط و حتی معصیتشون بارها و بارها سرزنش و تحقیر کردیم . چقدر توهم تقوا و زهد برداشتیم که این عیب و گناها در ما وجود نداره و در اونا از ابتدای خلقت بوده .

حضرت یوسف (ع) فرموده اند : نفس من اگر عمل سوء انجام نمیده این عارضی است والااگر از من برداشته بشه من هم گنه کار میشم .

این ینی اهل بیت عصمت رو در خودشون جاودانه نمیدونن برای همین تو مناجات های مولا و حضرت زین العابدین دچار تعجب میشیم که چرا امام مدل یه گناهکار وارد دعا شده و طلب بخشش کرده .

انبیاء و اهل بیت هیچ وقت خودشون رو مبراء از عیب نمیدیدن و برای همین به تعداد بیماری آدمها باهاشون بیمار بودن ، همدرد بودن و دلهره و دلشوره داشتن و بهم میریختن .

سوره خیلی دردش زیاده و این از اون کلمه " ویل " در ابتدا کاملا پیداست

اینجا چند تا سوال مطرح میشه که دوس دارم شما به یکیش جواب بدید

از کجا بفهمیم داریم اعلام برائت از ذات فرد رو میکنیم یا فعل اون رو ؟؟؟؟

نظرات  (۱۳)

سلام بزرگوار

چقدر سخت شد .. اینجور تکلیف امر به معروف چی میشه ؟

جواب سئوالتون به همون بحث خلود مربوط میشه فکنم و اینکه باید ببینیم ما خودمون رو نسبت بهش مصون میدونیم یا نه

پاسخ:
سلام الله علیک سید جان
امر به معروف رو توضیح میدم براتون . اتفاقا سئوال خیلی خوبیه
پاسخ سئوالتون رو باید بیشتر توضیح بدید

راستش اینم با تقلب از توی متن گفتم :)

پاسخ:
پس باید منتظر بمونید ببینم دوستان هم نظری دارن یا نه ؟

سلام استاد

منم میتونم جواب بدم ؟؟؟؟؟؟؟

 

پاسخ:
سلام الله علیک
برای تو یه سئوال بهتر دارم
حاصل تفکر همز و لمز چه رذیله ای هست ؟
  • دچارِ فیش‌نگار
  • خلاصه اینکه باید لحظه به لحظه ی مواجهه با قضیه به دلت نگاه کنی که آیا نیتت از سر دلسوزی برای فرد هست یا نه (موراد دیگه میتونه دلسوزی برای جامعه و پاک کردن جامعه از وجود اون فرد باشه یا دلسوزی برای خودت که چیزی رو رعایت میکنی و اون دیگری نمیکنه و ... )

     

    اگر اینجوری تونستی به قضیه ورود کنی کرامت فرد محفوظ می ماند

    بعضی توضیحات در کامنت های پست زیر هم شاید برای افراد مفید باشد

     

    http://fiish.blog.ir/post/983
    پاسخ:
    سلام و عرض ادب
    ینی نمیشه که من با دلسوزی یه عیب رو در طرف ذاتی ببینم و خودم رو مبرا بدونم ؟

    ممنون از ارجاع http://fiish.blog.ir/post/983
  • آقای گوارا
  • شاید حسی که نسبت به اون شخص داریم در اون لحظه ی اعلام برائت مشخص کنه که با ذاتش مشکل داریم یا با کارش . گفت : " عاشقم بر همه عالم که همه عالم بر اوست " باید به حدی برسیم که برائتمون هم عاشقانه باشه ( چون مثلا دلمون براش می سوزه که داره دستی دستی خودشو جهنمی می کنه )

    پاسخ:
    سلام و عرض ادب
    شاید نه قطعا حس و نیت ما خیلی تو این امر دخیل هست ولی نمیشه آدم از روی دلسوزی یه عیبی رو در فرد ذاتی ببینه ؟
    نگاه عاشقانه  داشتن جواب خوبیه
  • آقای گوارا
  • سلام علیکم

    یه جور تناقض داره توش . که ذاتِ یه نفر معیوب و منفور باشه و در عین حال دوستش داشته باشیم . شاید اینشکلیش قابل تصور باشه که تو دلمون می گیم کاش تو اصلا نبودی ! که بودنت برای خودت و همه بد بختی آورده !

    نمی دونم ، یه خورده فلسفی شد ، منم که مغزم کلا برای فلسفه ساخته نشده [لبخند]

    پاسخ:
    خب پس از روی دلسوزی هم میشه یه عیب رو ذاتی دید و اونرو جدا نشدنی از فرد تصور کرد .
    ممنونم از تحمل فشار بار فلسفی موضوع :)

    اجازه استاد

    فکنم رذیله کبر رو داره .

    پاسخ:
    غلط گفتی جونم
    کینه حاصل طرز فکر همز و لمز هستش نه کبر

    به نظرم باید ببینیم چرا دقیقاً از یه کاری بدون میاد. و خودمون کجای ماجراشیم. و بعد اگه این کار رو یه کس دیگه ای هم انجام بده، اذیت میشیم یا فقط مربوط به اون فرده.

     

    پاسخ:
    سلام بر ملکه نقطه های خشک شده :)
    یه نمره برای استفاده از کلمه کار، و تفکیک قایل شدنت بین فعل و ذات
    البته که من چون با توجه به سوره میخوام جواب بدیم دارم تاکید میکنم رو این مطلب
    تا حدودی درست گفتی یه پردازش دیگه با توجه به سوره بکنی جواب رو دادی

    سلام

    فکنم باید ببینیم اون آدم رو بدون اون عمل چطور ارزیابی میکنیم

    پاسخ:
    سلام بر ناکوک فیک خودم
    درسته این خیلی مهمه و تقریبا جواب همینه با اندکی توضیح اضافه و یه شربت بهارنارنج تگری برای شما:)

    یه حدس دیگه هم دارم. باید ببینیم اگه اون عیب تو خودمون هم وجود داشته باشه باهاش مقابله میکنیم؟ یا فقط به نظرمون تو بقیه بده

    پاسخ:
    نه این حدس دور میشه از موضوع

    خب پس احتمالاً اینجوری میشه که باید ببینیم میخوایم کمک ش کنیم از بین ببریم براش، یا ازش متنفر بشیم به خاطر عیبی که داره

     

    هرچی حدس بود گفتم 😁

    پاسخ:
    تمومه . صد امتیاز با سه چراغ روشن

  • دچارِ فیش‌نگار
  • اگه عیب رو ذاتی اش بدونی که دیگه خودبرتر بینی معنی نداره!

     

    پاسخ:
    سلام الله علیک
    وقتی عیب رو ذاتی بدونی و این باعث بی عیب و نقص دیده شدن خودت باشه و سبب بشه تو از این حیث شخص رو مورد عیبجویی قرار بدی میشه همز و لمز 
    مثلا بگی میدونم دست خودت نیست کلا عصبی هستی .. یا یه عیبی رو به طبع شخص ربط میدن که منظور همون ذاتیات هستش 
  • دچارِ فیش‌نگار
  • شما که میدونید «ذاتی الشی لایعلل» از امری که ذاتی یک موجود است سوال پرسیده نمی شود. مثلا نمیگویند که چرا کلاغ قارقار میکند / قارقار حالا مثال بود :)

    پاسخ:
    فکنم بد توضیح دادم . اینکه فرد عیبجو یه عیب و نقصی رو ذاتی فرد میدونه دلیل بر واقعا ذاتی بودن نیست مثلا یه عیبجو عصبانی بودن فرد رو به ذات ربط میده در صورتی که ما میدونیم این عرضی هستش یا میگه ذاتا بی عرضه است . 
    منظور این نیست که یه نقص ذاتی واقعا وجود داره بلکه این شخص عیب و به وجود اون آدم ربط میده و تحقیر و خردش میکنه 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">