دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه

سَمتِ آتش ببری یا نبری ، خود دانی .......... من دلم سوخته ، گفتم که بدانید فقط

دخمه یعنی داغگاه ، یعنی محل سوزاندن . به روایت امروز ،دخمه همان قبر است .
اینجا من تنها ، نبش قبر میکنم ، خودم را ... خاطراتم را ... حتی گاهی شما را
دخمه محل سکونت ارواح زندگان است .
اینجا مکانی است برای روضه خواندن و روضه شنیدن ، در کل بنده روضه خوان خوبی هستم از روضه های اهل بیت گرفته تا روضه های ... ، اگر به مذاق شما خوش نمی آید از همین ابتدا شما را به خیر و ما را به دیوانگی .
از همین ابتدا از لحن صریح و خشنم پوزش میخواهم ، باشد که در جوار شما اصلاح شوم .
در پایان " درست که اینجا مجهز به دوربین مدار بسته نیست ولی قطعا عالم محضر خداست "

پیوندها

قرار با ایمان1

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۱۰ ب.ظ

بسم الله

امام صادق (ع) میفرمایند :«قلب انسان بین سینۀ انسان و حنجرۀ او بال بال میزند، (یعنی دل در این سینه قرار ندارد )تا وقتی که به ایمان معتقد شود ، وقتی با ایمان گره خورد ، قرار پیدا میکند ، و این سخن پروردگار است که میفرمایند : هر کس ایمان پیدا کند ، قلبش هدایت میشود ، این یعنی قرار یافتنِ قلب .

( محاسن ، جلد 1، ص294)

مومن به واسطه رفع شک و تردید که از آفات اعتقادات است ، آنها را امنیت میبخشد و این امر همان ایمنی و امان است که به اصطلاح از آن به ایمان یاد میشود . ایمان یعنی اذعان و تصدیق به چیزی و التزام به لوازم آن .

با توجه به تعریف ایمان و با دقت در آیات متوجه میشویم که صرف تصدیق اعتقادات ایمان ایجاد نمیشود بلکه تصدیق نیاز به عمل هم دارد. برای همین همواره در آیات عمل صالح در پی ایمان آورده شده است .

حضرت علامه طباطبایی رحمت الله علیه در تعریف ایمان اینطور میفرمایند :

ایمان همان قرار گرفتن عقیده در قلب است. همان اثر وصفتی است که در دل شخص با ایمان تحقق دارد، یعنی همان اعتقادات حقه‏ای که منشأ کارهای خوب است.
ایمان به خدا صرف این نیست که انسان بداند و درک کند که خدا حق است، زیرا مجرد دانستن و درک کردن ملازم با ایمان نیست، بلکه با استکبار و انکار هم می‏سازد.و چون می‏دانیم ادارک با انکار می‏سازد، پس نتیجه می‏گیریم ایمان صرف ادراک نیست، بلکه عبارت است از پذیرفتن و قبول مخصوص از ناحیه نفس نسبت به آنچه که درک کرده است، قبولی که باعث شود نفس در برابر آن ادارک و آثاری که اقتضاء دارد، تسلیم شود و علامت دارا بودن چنین قبولی این است که سایر قوا و جوارح آدمی نیز آن را قبول نموده باشد، مانند خود نفس در برابرش تسلیم شود.

علامه طباطبائی چند تعریف اجمالی نیز دارند که در این تعاریف ماهیت ایمان را تصویر می‏کنند، از قبیل اینکه:ایمان به هر چیز عبارت است از علم به آن به اضافه التزام به آن بطوری که آثار عملش در عملش ظاهر شود ایمان نام تصدیق جزمی توأم با التزام است.یا می‏فرمایند:
ایمان عبارت است از سکون و آرامش علم خاص در نفس، نسبت به هر چیزی که ایمان به آن تعلق گرفته و لازمه این آرامش، التزام عملی نسبت به آن چیز است که به آن ایمان دارد.

جوهر و حقیقت ایمان چیست؟علامه در پاسخ می‏نویسند:«حقیقت ایمان به خدا عبارت از تعلق و وابستگی قلب به خضوع در برابر خداوند می‏باشد.» در واقع ایمان همان تسلیم شدن به خداست.»

بعد از مفهوم ایمان باید بدانیم که با توجه به اینکه ایمان با عمل همراه است و علم هم دارای شدت و ضعف در افراد میباشد در نتیجه ایمان هم اساسادارای مراتبی است که به صورت زیر تصویر میشود :.

1-اولین مرتبه ایمان عبارت است از اعتقاد قلبی به مضمون شهادتین اجمالا و از لوازم آن عمل به غالب احکام فرعی اسلام است.
2-مرحله دوم ایمان عبارت از اعتقاد تفصیلی به تمام حقایق دینی و خلوص عمل و استقرار و صف عبودیت در اعمال و افعال میباشد.
3-در مرحله سوم ایمان فرد دارای ویژگیهای خاصی می‏شود، برای مثال از لغو دوری می‏گزیند و تسلیم پروردگار متعال می‏گردد و به نوعی خلوص عملی می‏رسد.
4-مرحله چهارم ایمان:شیوع پیدا نمودن تسلیم‏ عبودی به کلی اعمال و افعال انسان است.یا تعمیم حالت تسلیم به تمام احوال و افعال بنده و نفوذ آن در جمیع شئون می‏باشد.

ادامه دارد


نظرات  (۳)

سلام استاد

وای کلاس درس . مباحثه هم میشه باشه ؟ 

علامه خونی رو دوباره دارید کلید میزنید آیا؟

پاسخ:
سلام
کلاس درس برای من و یه بنده خداییه که بهش قول دادم براش فیش نویسی کنم تا مطالعه خیلی وقتش رو نگیره . شما هم دوس دارید بخونید و استفاده کنید .
شرح رساله توحیدی علامه که مال استاد محمد حسین رحیمی هست رو گوش کن بتونم ازت کمک بگیرم برا تدریس .
اینم تکلیف این هفته:)
مگه علامه خونی متوقف شده بود ؟!:))

سلام

واقعا ممنون . فقط محل مباحثه رو هم باید منعقد کنیم .

پاسخ:
سلام الله علیک
هر جا که شما راحت باشی
  • دچارِ فیش‌نگار
  • ادارک با انکار می‏سازد، پس نتیجه می‏گیریم ایمان صرف ادراک نیست

     

     

    پاسخ:
    سلام و نور
    آفرین نتیجه شما هم عین نتیجه حضرت علامه بود :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">